Bruk dataen din klokt med webanalyse

Tilpass og optimer utifra hva du vet – ikke hva du tror

Hva er webanalyse?

Webanalyse er en vanlig betegnelse for innsamling og behandling av nettsidedata med etterfølgende analyse og rapportering.

Datainnsamlingen og behandlingen hjelper deg å belyse tre vitkige områder i interaksjon med kundene dine:

  • Hvordan kom de til nettstedet ditt
  • Hvordan bruker de nettsiden din
  • Hvorfor forlater de nettsiden din

Ved hjelp av webanalyse får du innsikt i hvor du skal sette inn data eller hva du kan endre for å treffe målgruppen nøyaktig.

Med andre ord hjelper webanalyse deg med å forstå hvilke strategier som fører til forretningsmessige og verdifulle konverteringer – uavhengig av målene dine.

Hvorfor bruke webanalyse?

Du trenger webanalyse hvis du vil ha en grundig forståelse av hva som driver konverteringene basert på data.

Webanalyse er et av de beste verktøyene for å få mer kunnskap om hvordan interaksjonen med kundene dine fungerer så effektivt som mulig.

Du trenger webanalyse for å følge kundene dine fra første bannervisning til siste konvertering, og til neste besøk på nettstedet ditt. Du må spesielt bruke webanalyse hvis du vil vite:

  • Hva gjør at kundene dine kommer tilbake
  • Hvorfor de potensielle kundene ikke kjøper noe
  • Hva som engasjerer kundene
  • Hvordan strategiene dine fungerer

 

Hvordan starter du?

Det første skrittet er å definere hvilke KPIer som kan bidra til å bestemme hvor godt nettstedet ditt eller appen leverer. Da kan vi hjelpe deg med å implementere og konfigurere webanalyse for å samle inn de riktige dataene fra nettstedet ditt, samt rapportere basert på definerte mål og KPIer.

Videre kan vi også hjelpe deg med oppsettet for å sikre at nyttige og gyldige data samles inn. Siden kan vi hjelpe deg med å analysere disse dataene og eventuelt sette opp dashboards. Vi finner ut hvilke rapporter som er mest relevante for virksomheten din. Etter at alt er satt opp, og du er oppe og går, følger vi deg fortsatt og hjelper deg med justeringer eller implementeringer du eventuelt vil få bruk for underveis.


Avtal et gratis møte med oss, så setter vi sammen et tilbud som passer for dere


Slik hjelper vi deg med webanalyse

Nedenfor kan du se de typiske tjenestene innen webanalyse

Datastrategi

Vi setter sammen en strategi for datasettet ditt. Vi avdekker hvilke data du allerede samler inn, hvilke data du trenger, og hvor eller hvordan du får det

Oppsett av tracking

Basert på datastrategien setter vi tracking på nettstedet ditt. Vi sørger for for at de riktige dataene samles inn, og sikrer for at den lagres for enkel bruk i modellene og rapportene.

Shopping-flow

Sammen ser vi på kjøpstrakten på websiden din. På denne måten kan vi sikre at kundene dine opplever en naturlig flyt, og hva som må forbedres om mange brukere faller fra

Dashboard

Vi lager dashboards til deg, slik at du alltid får en rask oversikt over konverteringene som er viktigst for deg

Justering

Vi hjelper deg med løpende justeringer av rapporering og tracking, slik at du alltid har tilgang til det som er viktigst for deg

Analytics-kurs

Vi holder løpende kurs der du kan finpusse eller bygge ferdighetene dine i webanalyse

Rapportering

Uansett om du vil vite hvor mange som besøker nettsiden din, kampanjens klikk, eller Return On Marketing Investment («ROMI»), hjelper vi deg med å utarbeide detaljerte rapporter

Webanalyse er grunnlaget for smart datastyrt markedsføring

Hvordan hjelper vi?


Vi kan hjelpe deg uansett om du allerede har webanalyse og kun trenger en effektivisering eller utvidelse eller om du starter fra scratch.

  • Kartlegging av nettsiden din: Vi hjelper deg med å kartlegge nettstedet ditt og kundenes kjøpsatferd. På denne måten blir det klart hva som gir den beste verdien å tracke på.
  • Definering av forretningsmål og KPIer: Formålet med å redusere definisjonene er å bestemme hvordan nettstedet ditt kan bidra til å nå de overordnede forretningsmålene, og hvordan nettstedet leverer akkurat nå – sammenlignet med tidligere. I en workshop definerer vi mål og KPI sammen.
  • Sette opp tracking: Ved å forstå nettstedet ditt, kundene dine, forretningsmål og KPIer, setter vi opp tracking for å samle relevant data.
  • Effektivisering: Sammen avdekker vi din nåværende tracking og rapportering, for deretter å oppdatere effektiviteten slik at den bedre passer behovene dine, noe som gir deg en bedre oversikt.
  • Dashboards: Vi hjelper deg med å konfigurere dashbordene som gir deg den informasjonen du trenger, slik at du kan reagere effektivt på kundens oppførsel.
  • Vedlikehold og justeringer: Vi hjelper deg kontinuerlig med vedlikehold og justeringer i henhold til dine behov. For eksempel tracking av nye kampanjer, eller on site-endringer. 

Hvem er vi?


Quisma’s teknologiske markedsføringsteam består av et spekter av spesialister som mestrer de nyeste teknologiene i markedet. Vi har et solid fundament for rådgivning og vurdering av muligheter og utfordringer, som kan være knyttet til en oppgave. Samtidig kan vi hjelpe deg med et skreddersydd oppsett og hjelp med webanalyse.

Utfordringer vi løser:


  • Du vet ikke hvordan kundene bruker nettstedet ditt
  • Du vet ikke hvorfor du har mange besøkende, men få konverteringer, og du vil ha et databasert grunnlag for å endre dette
  • Du vil vite hvordan kampanjene dine leverer
  • Du bruker webanalyse, men har mistet overblikket eller trenger å oppdatere og effektivisere
qusima-logo

Avtal et gratis møte med oss, så setter vi sammen et tilbud som passer for dere


searchmetrics agency partner
brightedge certification
google premier partner certificate